Capgemini is doorlopend op zoek naar goede IT’ers, maar kreeg tot voorheen op de meeste vacatures niet tot nauwelijks kwalitatieve sollicitanten binnen. Samenwerkingen met diverse partijen en externe bureaus ten spijt. Er was geen sprake van een duidelijke visie of een overzicht van wat alle inspanningen hadden opgeleverd. Tijd dus voor inzichten op basis van data én een heldere strategie, zodat gericht geïnvesteerd kon worden. Tijd voor Marksmen.

Strategie bepalen
In nauwe samenwerking met Marksmen is primair een nieuwe strategie ontwikkeld, waarbij we zijn teruggegaan naar de basis. Er waren nogal wat onduidelijkheden. Wat leverde het geïnvesteerde budget op in termen van sollicitanten en hires? Hoe zorg je voor kwalitatieve in plaats van kwantitatieve sollicitanten? Adverteren op jobsites; prima, maar welke kanalen zijn het meest effectief en geschikt om in te investeren? De antwoorden kwamen al snel, net als de overgang naar datagedreven werken. We zorgden voor een correcte doormeting van de processen en knoopten datapunten aan elkaar in een overzichtelijk dashboard. Zeg maar dag tegen complexe Excel-bestanden en onoverzichtelijke managementrapportages!

 

‘Er was veel abstractie en onduidelijkheid over het resultaat, we vroegen ons constant af wat onze investeringen nou daadwerkelijk opleveren’

Marloes den Hartog – Pauw
Manager Recruitment (Capgemini)

De doormeting gaf inzicht in het online gedrag van bezoekers en (potentiële) kandidaten. Ook hierin werden essentiële vragen voor Capgemini in één klap beantwoord. Waar kwamen ze vandaan? Via welke kanalen? Waar op de website haakten ze af? Was het sollicitatieformulier werkbaar genoeg? Nu de candidate journey in kaart was gebracht, konden we de gewenste kandidaten beter bereiken. We wisten immers wat hun bewoog en waar ze vandaan kwamen.

De resultaten

  • Alle data in een dashboard, met een directe tijdsbesparing van zes uur per week
  • Campagnes voeren op basis van feiten en cijfers in plaats van gevoel
  • Daling van de cost per hire van maar liefst 400% (periode: 1 jaar)
  • Aantal hires verdrievoudigd (periode: 1 jaar)


Perfecte balans
Dankzij de nieuwe en werkende strategie kon gericht geïnvesteerd worden. Inmiddels was duidelijk wat er gebeurde als je bepaalde handelingen verrichtte. Oorzaak, gevolg. En meest belangrijk: welke handelingen leverden het meeste op voor Capgemini? De visie die Marksmen heeft op het onderdeel job marketing is tevens door Capgemini omarmt en meegenomen in de nieuwe manier van werken. Hierdoor hebben onder andere de interne recruiters een flinke groei gemaakt in hun kennis. Uiteindelijk wil Capgemini niet zelf aan de knoppen draaien, maar wél de leveranciers en partners uitdagen op de zaken die zij beweren. Dankzij de verkregen inzichten kan dat. Zo maken we samen grote stappen.

 

‘Het dashboard wordt nog altijd geheel naar onze wens ontwikkeld. Zo krijgen we altijd de inzichten die we nodig hebben om op aan te sturen. Marksmen kan alles maken wat we willen’

Marloes den Hartog – Pauw
Manager Recruitment (Capgemini)

Marksmen is blij met de samenwerking met Capgemini en de transitie die is gemaakt naar het resultaatgericht en doeltreffend werken. Zicht hebben op je kwalitatieve kandidaten en hires heeft een enorm verschil gemaakt. Daarnaast stelt het dashboard Capgemini in staat om direct aan te sturen op onder andere de cost per sollicitatie en de cost per hire. Al met al hebben we de perfecte balans gevonden tussen volume en relevantie, wat direct rendement heeft opgeleverd.

 

Benieuwd naar wat Marksmen voor jou kan betekenen? Lees hier wat we zoal doen en/of neem contact op!

Lees verder

Er zijn geen items gevonden.