Inspiratie

Hoe zet je employer branding in anno 2022?

Veerle Gnodde 27 juli 2022

De term vliegt je om de oren: employer branding, oftewel arbeidsmarktcommunicatie. Anno 2022 is het dan ook niet meer weg te denken uit de wereld van recruitment. Maar wat is het precies, hoe pas je het toe en hoe is de term eigenlijk ontstaan op de arbeidsmarkt?

Wat is employer branding

Er is veel veranderd op de arbeidsmarkt. Vroeger waren er meer werklozen dan dat er banen te vinden waren, nu is dat juist andersom. Veel bedrijven kampen met een personeelstekort en ervaren krapte op de arbeidsmarkt. De cijfers laten dan ook zien dat er nog steeds ieder kwartaal meer vacatures bijkomen per 100 werklozen – o.a. door vergrijzing, de coronacrisis en digitalisering. Met name sectoren als de zorg, ICT en techniek kunnen moeilijk nieuwe medewerkers vinden. 

Bron: CBS


De term employer branding is ontstaan in 1996. Het idee dat merken niet alleen zichtbaar moeten zijn voor de consument, maar zeker ook voor potentiële werknemers was ook toen al onderwerp van gesprek. Er werd getest met het toepassen van B2C branding technieken op het gebied van Human Resources, waarna de term employer branding het licht zag. En het inzicht dat een werkgeversmerk minstens net zo belangrijk is als een consumentenmerk is alleen maar groter geworden door de steeds maar krapper wordende arbeidsmarkt. Er is veel keuze voor kandidaten die toetreden tot deze arbeidsmarkt, dus als werkgever moet je onderscheidend zijn in wie je bent als bedrijf, wat je te bieden hebt en hoe je jezelf presenteert.

Bron: Randstad

Werknemers zijn niet meer tevreden met enkel een baan en salaris. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens net zo belangrijk. Daarnaast gaan ze op zoek naar een bedrijf dat klikt, dat voldoet aan hun wensen en aansluit bij hun ambities. Ze willen weten wat de werkcultuur is, wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en of de missie en visie bij hen past.

Dit zijn allemaal zaken die je uitdraagt in een employer branding strategie. Employer branding stopt daarnaast zeker niet als je nieuwe medewerkers hebt aangenomen. Het heeft ook te maken met je medewerkers behouden en een goede werkgever zijn. Maar, hoe zorg je voor een sterk employer brand? 

Employee Value Proposition

Employer branding start met een sterke Employee Value Proposition (EVP). Hierin bepaal je als bedrijf welke toegevoegde waarde je hebt als werkgever en wat jij jouw medewerkers biedt, in ruil voor hun inzet en diensten. Tevens bepaal je met je EVP ook jouw positionering op de arbeidsmarkt, waar sta je ten opzichte van andere bedrijven – hoe onderscheid je je? Over het algemeen bestaat een EVP uit de volgende onderdelen:

  • Compensatie (salaris, opslag, bonussen)
  • Arbeidsvoorwaarden (vrije dagen, vakanties, flexibiliteit, verzekering)
  • Carrièreperspectieven (promotie, ontwikkeling, training, coaching)
  • Werkomgeving (erkenning, werk-privébalans, autonomie, uitdagingen)
  • Cultuur (missie, waarden, sfeer, teamdynamiek)

Het is van groot belang om goed na te denken over je EVP en hoe je deze gaat verwoorden. Je EVP is namelijk het visitekaartje van je bedrijf en weegt zwaar mee wanneer potentiële medewerkers overwegen om bij je te willen werken. Bij het bepalen van je EVP zijn er een aantal zaken extra belangrijk. 

  1. Eerlijkheid: niemand heeft iets aan beloftes die je niet waar kunt maken. 
  2. Haalbaarheid en lange termijn: zorg voor een haalbare en lange termijn EVP. Het is voor kandidaten natuurlijk heel aantrekkelijk om de allergunstigste arbeidsvoorwaarden en compensaties te krijgen. Maar als dit niet uit kan binnen je bedrijf ga je binnen de kortste keren nat. Je kunt daarom beter voor een haalbare en duurzame EVP gaan.
  3. Geloofwaardigheid: Beloof in je EVP geen gouden bergen. Kandidaten prikken daar zo doorheen. En als je bedrijf ‘te mooi om waar te zijn’ lijkt, zal dat ook kandidaten afschrikken.
  4. Onderscheidend zijn: Veel bedrijven bieden soortgelijke voorwaarden bij een contract. Neem bijvoorbeeld de werk-privé balans. Hoe ziet dit er concreet uit binnen het bedrijf? Bedenk goed waarin jullie onderscheidend zijn ten opzichte van andere bedrijven.

En dan?

Heb je een EVP opgesteld? Weet je waar je voor staat als werkgever, wat je te bieden hebt en wat jouw positionering is? Dan is het tijd om na te denken over de uitwerking tot een strategie die jouw merkidentiteit ademt: je employer branding strategie. Een employer branding strategie staat niet zomaar. Het is belangrijk om goed te bedenken waarom je bepaalde keuzes maakt voor de in te zetten middelen en verspreiding. Wie ga je bereiken, hoe ga je ze bereiken en met welke content? Employer branding kun je zo groot maken als je zelf wilt, denk bijvoorbeeld aan een offline postercampagne, een online social media campagne of de inzet van toffe werken-bij video. Over de vormen van content en de verspreiding ervan kun je eindeloos fantaseren. Houdt hierbij altijd het beoogde resultaat in het vizier. Slim omgaan met data, budget en de middelen die je in huis hebt is hierin belangrijk.

Je medewerkers als ambassadeur

´´Goh, jullie bedrijf lijkt me zo´n toffe club om voor te werken! Ik zie altijd alleen maar positieve berichten langskomen van blije en gepassioneerde medewerkers!´´ 

Een sterke employer branding gaat niet alleen maar om zenden, maar ook zeker om aantrekken. Want hoe mooi en gelikt je employer branding er ook uitziet, een beter uithangbord dan je eigen medewerkers kun je je niet wensen. Een aanvullende tip is dan ook: betrek je medewerkers bij je employer branding. Stockbeelden geven geen goed beeld van hoe jouw bedrijf en je medewerkers eruit zien, dus neem je collega’s mee in bijvoorbeeld testimonials, laat ze een vlog opnemen of zet ze op de foto. Probeer ze ook zeker te enthousiasmeren voor employee advocacy: het gebruiken van hun eigen (online) kanalen voor het verspreiden van jullie werkgevers verhaal. Want hoe je het wend of keert, échte mensen zijn het meest geloofwaardig!

Meer weten over employer branding? Of benieuwd hoe je jouw werkgeversmerk op de kaart kunt zetten? We drinken graag eens vrijblijvend een kop koffie!

Bronnen:
Whitepaper Randstad – employer branding 2022: de kracht van trots en passie
Adee – Krapte op de arbeidsmarkt
Werf& – 25 jaar employer branding, wat is de oogst
Randstand – employee value proposition:
belangrijk voor je employer brand
AFR – Wat is een EVP

Lees verder