Inspiratie

Reguliere Expressies voor Dummies

Achmad Mardjoeki 9 november 2020

*Als marketeer werk je veel met Google Analytics. Je wil inzichten vergaren uit je data; je werkt met filters, je analyseert pagina’s, je maakt segmenten en je creëert doelen. Daar gaat tijd in zitten, maar als je eenmaal de kracht van Reguliere Expressies hebt ontdekt, bespaar je een hoop tijd. *

Reguliere Expressies, oftewel Regex, klinkt wat technisch in je oren. Misschien verwacht je als marketeer dat dit alleen een skill is voor software developers, maar na het lezen van deze blog kun je ook als marketeer deze geavanceerde skill toepassen.

Wat zijn Reguliere Expressies?

Stel je wil resultaten van een social media campagne analyseren of meten hoe een specifieke pagina op de website presteert, dan kun je de zoekbalk van de rapporten gebruiken. In de zoekbalk kun je in plaats van zoekwoorden ook zoekwoorden in combinatie met Reguliere Expressies gebruiken.

Reguliere Expressies zijn combinaties van speciale tekens die woorden krachtiger maken. Waarom krachtiger? Met een Reguliere Expressie hoef je geen hele woorden meer te typen en het bereik van een woord wordt groter. Een Reguliere Expressie werkt dus als een soort wildcard.

Wanneer je gebruik maakt van een Reguliere Expressie, kan de computer/laptop of in dit geval Google Analytics, de softwarematige tekst herkennen en krijgen speciale tekens een functie.

Met behulp van Reguliere Expressies (Regex) verbreed je het aantal mogelijkheden in Google Analytics ten opzichte van alleen maar klikbare opties. Je kunt uitgebreider zoeken, vergelijken en combineren.

Wanneer heb je Reguliere Expressies nodig?

Hierboven is al een voorbeeld genoemd m.b.t. het gebruiken van Reguliere Expressies in de zoekbalk van de rapporten in Google Analytics. Wanneer je ‘geavanceerd’ kiest, kun je aangeven dat je een Reguliere Expressie wil gaan gebruiken (zie de afbeelding hieronder). In Google Analytics heten Reguliere Expressies “RegExp”.

Reguliere Expressies worden op veel meer plekken in Google Analytics gebruikt. Bijvoorbeeld, bij het maken van een aangepast rapport, maar ook bij het maken van doelen. Daarnaast gebruik je ze bij het maken van trechters, aangepaste filters en segmenten. Maar ook onder kanaalgroeperingen en doelgroepen.

Een voorbeeld van een doel met Reguliere Expressies in Google Analytics is: ^/vacatures/.*. Hoe dit wordt uitgelezen door Google Analytics zal hieronder worden uitgelegd.

Kortom, Reguliere Expressies voegen extra dimensies en waarde toe aan jouw Google Analytics experience.

Hieronder introduceren we drie belangrijke Reguliere Expressies.

regex1

regex2

regex3

Zo zijn er nog veel meer Reguliere Expressies, zie hieronder een lijst met de betekenissen:

regex4

Nog een leuk feitje over Regex: ze worden krachtiger naarmate je ze combineert.

Wanneer je ‘.*’ gebruikt om een filter te creëren, kun je alle mogelijke woorden met elkaar matchen. Een ander voorbeeld is de combinatie tussen haakjes en de pijp: ‘(bedankt|bevestigd)’ betekent dat het om een aparte groep gaat waarbij je bedankt of bevestigd selecteert.

Nu we de meest gebruikelijke Reguliere Expressies hebben besproken, komen we terug op ons voorbeeld: ‘^/vacatures/.*’. Hoe zou jij dit lezen?

Reguliere Expressies worden dus door marketeers veelal gebruikt in Google Analytics. Het is dé manier om het zoeken en matchen gemakkelijker te maken. Het gebruiken van Regex lijkt technisch, maar het goede nieuws is dat je ze niet allemaal hoeft te onthouden. Op het internet kun je een talloos aantal voorbeelden vinden. Het voegt flexibiliteit toe aan het filteren van je data en het vergaren van inzichten uit Google Analytics. Kortom, je haalt meer informatie uit dezelfde data in misschien wel minder tijd.

Lees verder